lørdag den 26. marts 2011

Når antallet af autister stiger, flytter vi børn med høretab tilbage til folkeskolerne

Berlinske har i dag skrevet om, at 3 ud af 4 danske kommuner vil tage børn ud af specialskolerne og ind i folkeskolerne.
DR’s P1 har fulgt op med interviews med eksperter, der advarer om denne udvikling.
Man hævder, at lærerne i folkeskolen ikke er kvalificerede og at forældre til almindelige børn vil flytte deres børn til privatskoler.
Det er sikkert rigtigt, og der vil sikkert i løbet af i dag og de følgende dage komme flere forslag til, hvor galt, det vil gå i folkeskolen.

Min undren går på: Hvorfor tror man, at man kan tale om børn med særlige behov, som om det er én gruppe, der har noget som helst til fælles?
Jeg mener at kende svaret: Fordi de håndteres i de samme lovparagraffer, og fordi det er nemmere at tale om, når man har det samlet i ét bundt.
Det holder bare ikke! Børn med høretab har intet til fælles med autister, blinde eller børn med socioemotionelle vanskeligheder. Ikke andet, end at de har behov for særlige hensyn og derfor koster mere end almindelige børn.

Antallet af børn på specialskoler er steget voldsomt de senere år. Men hvilke børn?
Børn med høretab har haft adgang til specialskoler siden 1807. I årtier er antallet af døve og hørehæmmede børn på specialskoler ikke steget. Det er snarere faldet, især i de senere år, fordi høreapparater og cochlear implant har betydet, at mange hørelser er blevet meget bedre.

I 1970’erne blev det moderne at integrere børn med generel udviklingshæmning i folkeskoler. Så fulgte mange børn med høretab med i slipstrømmen. Mange familier og fagpersoner ved i dag, at en del af disse børn led uoprettelig skade, fordi de blev isolerede i en hørende verden, som slet ikke forstod at tage de nødvendige hensyn.

Her i 2010’erne kan det blive moderne at integrere (nu hedder det bare inkludere, men gad vide om skolerne forstår forskellen?) børn med bl.a. autisme og socioemotionelle vanskeligheder, for disse grupper har boomet på specialskolerne de senere år.
Og igen vil det ske, at børn med høretab tvinges med i slipstrømmen.
Der er ingen grund til at tro, at de skader, som børnene vil lide, vil være anderledes end i 1970’erne.
Men når det om nogle år bliver synligt, HAR man jo sparet de penge, man gik efter at spare.

1 kommentar:

  1. Jeg havde ikke læst dette indlæg, inden jeg langede ud efter det andet - Jeg kan i dette her se, at vi i grunden enige i den mulige skade der kan ske ved bevidstløst at inkludere døve og hørehæmmede børn, uden skelen til forskelle.

    Selv med et lettere høretab er det benhårdt derude i "junglen". Jeg var heldig trods alt at komme i en socialt bevidst klasse. så skaderne har ikke været uoprettelige, men med mit kendskab til folkeskolen af i dag er der tit store problemer med, at få selv helt almindelige ikke handicappede unger til at trives sammen - så forestiller vi os lige, at vi smider et socialt følsomt hørehæmmet barn derind og man behøver ikke være professor for at regne konsekvenserne ud.

    Selv rigtigt dygtige lærere kan ikke være om eleverne hele tiden og så er de overladt til "The survival of the fittest..."

    SvarSlet